Sunday, May 15, 2011

Kempen "Kena Tahu 15 Mei"

SALAM~

Just a short post before i return to my study...

15 Mei, ada apa dengannya?

Dalam seminggu yang lepas dan juga minggu ni, kawasan universiti saya, Mowassah terdapatnya pameran yang saya tak pasti apa bendanya. Yang pasti ada bendera Palestin, karikatur orang bendera mesir, kebebasan daripada israel dan sebagainya. Tak lupa ada lagu penuh semangat (dalam bahasa Arab) dipasang. Hari ni, 15 Mei, barulah saya faham kenapa, apa dia yang mereka cuba sampaikan. Mereka sebenarnya berkempen untuk perbarisan masuk ke Gaza melalui pintu Rafah. Dan kenapa 15 Mei? Apa signifikannya?

Here are the compilations of what i got...
Palestinians carry a wounded man as Israeli troops opened fire during on a massive march heading towards the Erez border crossing in the northern Gaza Strip. Israeli troops opened fire as more than 1,000 Gazans marched on the northern Erez crossing with Israel, wounding at least 52 people, an AFP correspondent and medics said.
^Israeli Arabs^ demonstrate in Jaffa, near Tel Aviv, on May 14. Israeli police and army were on high alert on Sunday as Palestinians began marking the "nakba" of Israel's 1948 creation, a day after a teen died from injuries in clashes to mark the date.

*More than 760,000 Palestinians -- estimated today to number 4.7 million with their descendants -- were pushed into exile or driven out of their homes in the conflict. Around 160,000 Palestinians stayed behind and are now known as ^Arab Israelis^. They number around 1.3 million people, or some 20 percent of Israel's population.

Post in FB.


“orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (Wahai Muhammad) sehingga Engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam) itulah petunjuk Yang benar”. dan Demi Sesungguhnya jika Engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu Yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah Engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) Yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.”

(Surah Al-Baqarah -120.)

Tanggal 15 Mei 1948 adalah antara tarikh hitam yang mesti diketahui oleh Ummat Islam seluruh dunia. Pada hari tersebut Kerajaan Haram Israel yang dipimpin oleh Chaim Weizmann telah meluaskan kawasan penjajahan dibumi Palestin. Mereka telah menguasai lebih daripada 2/3 tanah suci umat islam dan mengiklan kepada dunia kebiadapan serta keangkuhan mereka. Pada tarikh tersebut lebih daripada 800,000 umat Islam di halau dari kampong halaman mereka dan tidak dibenarkan pulang hingga ke hari ini. Ini adalah satu penafian hak kemanusiaan yang pangjang yang masuk ketahun yang ke 61. Sehingga kini bilangan pelarian tersebut telah meningkat kepada lebih 7 juta orang . Wahai ummat Islam di mana suara kalian dalam isu ini. Wahai badan dunia, PBB dan seumpamanya…. Dimanakan keadilan dan hak asasi manusia dalam isu ini.
http://bahterapenyelamat.wordpress.com/2009/05/25/khutbah-15-mei-1948/




Taken from:http://alexandriamedicbatch2010.blogspot.com/2011/05/sekitar-intifada-3-di-universiti.html

* http://en.news.maktoob.com/20090000745540/More_than_1_000_Gazans_march_to_Israel_border/Article.htm
*http://en.news.maktoob.com/20090000745252/Bloodshed_along_Israel_borders_kills_12_on_Nakba_Day/Article.htm

Last but not least, hear this plead of a young Palestinian boy...


MasyaAllah... If we cannot help them directly, atleast pray for them istiqamah (continuously) in your prayers. (A reminder for me too)

*Today, the Egyptian students asked us to join the march in Game' Ibrahim. Im sorry i couldn't go due to class. And an order from PERUBATAN not to participate in these things for safety measures as we are ajnabi on this Ardhul Kinanah. InsyaAllah we will contribute with other ways not prominent to these egyptians people so not to cause curiosity or 'over-excitement'.

Patient, be resilient, insyaAllah Allah will show you the way.
Alert for Palestine news!

P/s:Alhamdulillah~ Allah ease my way... home?



No comments:

Post a Comment