Saturday, November 27, 2010

Hari Cuti Pun Belajar

Assalamualaikum Wbt. Salam mujahadah buat semua sahabat. Salam kasih kerana-Nya. Salam moga sentiasa sejahtera di bawah limpah rahmat-Nya. :)

Esok hari AHAD. (kalau di malaysia dah masuk dah.)

Dan merupakan hari pertama persekolahan di Mesir. 
Dan juga esok merupakan hari pilihan raya Mesir. 

Maka, kami dinasihatkan untuk jangan ke mana-mana selain pergi dan balik uni. :) InsyaAllah, saya pon tak mahu ke mana-mana selepas itu kerana alhamdulillah dikurniakan nikmat dapat berjalan, berkemampuan untuk berbelanja, 'survey wintercoat' dan memerhati persekitaran dan seterusnya dapat BELAJAR pada HaRi ini. Belajar apa?
 
Jika kita inginkan sesuatu, hendaklah diusahakan. 

Alhamdulillah, hari ini macam2 saya dapat belajar. ^^ Bermula daripada membeli di 'suk' atau pasar pagi tadi sehinggalah ke kedai membeli 'lamba'. Mari ikuti pengembaraan saya, insyaAllah berguna buat diri yang mencari.. (Cari apa? Tanya HATI. Moga-moga juga berguna jika ada adik2 di luar sana yang berminat nak sambung wat medik di Alexandria. :D)




PAGi di Suk..
Kami memerhatikan Suk agak lengang. Kedai2 baru beberapa sahaja yang buka dan itupun masih nak menyusun barang2nya, terutama kedai ikan. Nazihahdah pesan awal2, pagi2, ikan agak mahal, walaupun ikan 'multi' yang kami biasa beli.. (Tapi sekarang macam tAk nak beli da sebab senior yang belajar mengenai parasitism ini memberitahu terdapat sejenis parasit dalam ikan tersebut.) 
Dan kebenaran itu terbukti apabila ikan tersebut dijual paling murah yang kami jumpai adalah 14 genih. 
Ikan lain.. ada yang 20, 22.
Udang.. 40 sekilo bagi yang kecil dan 60 genih sekilo bagi yang sederhana besar. (Ye.Mahal kan?)
Sotong.. 40 genih sekilo. (T>T)


Destinasi seterusnya adalah sayuran. Ada pekedai yang beik ,dan mengajak untuk dtg lein kali, "YAUMEL GAYYA', dan ada pekedai yang beria mengajak masuk ke kedainya tapi tak sabar melayan karenah kami yang sgt berkira dengan harga yang ditawarkan.  Apa2 pon, As-Sobaru minal iman. Juga sepanjang perjalanan, teringat pesanan Ustaz Akli pada kelas tafaqquh lepas. ^^ Minta kurang kalu boleh sampai separuh. Kenpa? InsyaAllah, pada kelapangan masa yang akan datang akan dikongsi. mAKA di sini saya masukkan senarai harga paling murah kami dapati hari ini..


Ghaliy? (mahal?) ^^
p/s: strawberry-faraulah, bayam-sabanikh, bawang merah- basulia, kentang-bathotis, ayam-firakh, ikan-samak, telur-biyd

Ba'da Dhuhr (Selepas Zohor), keterujaan bersambung dengan kami serumah membeli belah brg keperluan rumah dan diri di Fathallah. Mungkin tak seglamer Carrefour tapi saya sangat bersyukur kerana pada hari kami ke Fathallah adalah antara hari kami berlima dapat keluar bersama. Sebelum sampai ke Fathallah:

Alter baju di 'Luks'. Di sini atau di mana-mana setakat ini teman2 nak alter baju, pengukuran baju, penge'pin'an dibuat sendiri. Kerja tukang jahit adalah hanya 'MeNJahIT' (fullstop) Di sini kami (Nadia) dikenakan 20 genih. Tapi mengikut teman2 juga, di Bakus boleh dapat dengan hanya 10 genih dan dalam masa 3-4 jam shj berbanding 3-4 hari di Luks, Camp Caezar.  

Sepanjang jalan ke Fathallah, penuh dengan kedai2 baju. Jadi kami mengambil kesempatan 'melihat-lihat' wintercoat. Rata-rata 120 genih>.. Cantik tapi, masih lagi satu kemahuan dan bukan keperluan. Mungkin akan sangat memerlukannya di penghujung bulan 12. Exam di musim sejuk? =_="

Ala-ala hot market. Kerongsang (1) nuss (50 piasters)

PETANG di Fathallah:




Diingatkan. Perhatikan barang makananmu. Lihatlah label pada makanan dan prihatin akan perkara syubhah. Tak semestinya dok mesir tak perlu peka dengan perkara2 sperti ini.

(Surah 2 - Al Baqarah : Ayat 172)
Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya

Further and VERY beneficial reading:http://keranacinta.wordpress.com/2008/01/26/kod-babi-pada-makanan-penting-untuk-ummat-islam/



Setelah meletakkan barang2 di rumah, kami memulakan misi kedua~ mENCARI lampu, mancis dan paku.

Benang- Khit, Lampu- Lamba, Mancis- Kabrit, Paku- Musmir. Masyi? (okie?) ^^


 *Lapar~

Lihat dengan akal, bisa kesal
Lihat dengan hati, mungkin mati
Lihat dengan iman, jiwa aman. InsyaAllah

Wallahualam~

1 comment:

  1. oh.oh.its not ikan multi la.like multicooker plak.
    its BUULTI.=p

    p/s: ak kira ok r jugak.dulu sebut mcm i***a je.ak pronounce butli.hg lg dasyat.multi.ahahaha.=)

    ReplyDelete